ویز نیش گاز

(0)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
463

علاقه مندان به این کتاب
5

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب ویز نیش گاز

انتشارات نشر نو منتشر کرد:
حشرات به معنای واقعی کلمه بی‌شمارند. این بار که گذارتان به ساحل دریا افتاد، آزمایش فکری کوچکی انجام دهید. کمی ماسه بردارید و سعی کنید تعدادشان را بشمارید. بعد نگاهی به چپ و راست بیندازید و سعی کنید تخمین بزنید چند تریلیون ماسه در اطرافتان می‌بینید. و بعد که کارتان تمام شد به این واقعیت فکر کنید: بعضی برآوردها نشان می‌دهند که تعداد حشرات روی زمین از تعداد ماسه‌های تمام سواحل جهان روی هم بیشتر است. درک شمار و گوناگونی حشرات برای انسان غیرممکن است، اما نویسندۀ کتاب ویز، نیش، گاز تلاش می‌کند دریچه‌ای بگشاید تا از آن به این دنیای شگفت‌انگیز بیندازیم.
ویز، نیش، گاز انباشته از ماجراهای شگفت‌انگیز و باورنکردنی دربارۀ حشرات است. درواقع نویسنده می‌کوشد در این کتاب به پرسشی پاسخ دهد که همواره از او پرسیده می‌شود: حشرات به چه درد می‌خورند؟ جدا از فایده‌هایی که حشرات در قالب خدمات اکوسیستمی به ما می‌رسانند و می‌توان آنها را به شکل اعداد و ارقامی هنگفت نشان داد، یک فایدۀ دیگر که نویسنده در این کتاب به‌خوبی از عهدۀ نشان دادنش برآمده تنوع سرگیجه‌آور راه‌حل‌هایی است که حشرات برای مسائل بی‌شماری یافته‌اند که سیارۀ زمین پیش رویشان نهاده بود تا مجوز زیستن بر آن را به دست آورند. بسیاری از این مسائل ممکن است مسألۀ ما هم باشند و در آن صورت شاید راه‌حلی که حشرات یافته‌اند به‌کار ما هم بیاید.
با این کتاب گام‌به‌گام با دنیای حشرات آشنا می‌شویم تا بفهمیم که چرا ما و سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم بدون آنها بختی برای بقا نداریم. خیلی‌ها گمان می‌کنند زندگی در نبود حشرات دلپذیرتر خواهد بود، اما در واقع بدون آنها زندگی ناممکن خواهد شد. حشرات هستند که گیاهان و جانوران مرده را به خاک تبدیل می‌کنند و گل‌ها را گرده‌افشانی می‌کنند و بود و نبود بسیاری از محصولات کشاورزی وابسته به آنها است. زندگی، آن‌طور که می‌شناسیم، بدون حشرات چندان نخواهد پایید و این در حالی است که در سال‌های اخیر گزارش‌های نگران‌کننده‌ای منتشر شده است دربارۀ کاهش چشمگیر شمار و تنوع حشرات؛ روندی که برای ما و سیاره‌مان پیامدهای جدی خواهد داشت.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب ویز، نیش، گاز اثر آنه آسوردروپ-تایگسون

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتابِ ویز، نیش، گاز از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتابِ ویز، نیش، گاز از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتابِ ویز، نیش، گاز:

ظاهراً چهار میلیاد حشره هم‌اکنون همراه ما روی کره زمین زندگی می‌کنند، حشراتی که خیلی از ما فکر می‌کنیم بدون آن‌ها زندگی راحت‌تری خواهیم داشت. اما آنه آسوردروپ-تایگسون بوم‌شناس و استاد زیست‌شناسی حفاظتی دانشگاه علوم زیستی نروژ در کتابش با عنوان «ویز، نیش، گاز: حشرات به چه درد می‌خورند؟» که در سال 2019 منتشر شد، نشان می‌دهد که تعداد این حشرات 200 برابر انسان‌ها است و زندگی بدون وجود آن‌ها بر روی زمین غیرممکن خواهد بود. او در این کتاب از شگفتی دنیای حشرات می‌گوید و شرح می‌دهد که چرا ما بدون وجود این حشرات نمی‌توانستیم بر روی زمین زندگی کنیم یا دوام بیاوریم.

واکنش‌های جهانی به کتابِ ویز، نیش، گاز:

«آنه آسوردروپ-تایگسون با چنان اشتیاق و محبتی درباره‌ حشرات  نوشته است که آرزو می‌کنید کاش یک حشره‌شناس شده بودید! اما برای به ‌دست آوردن اطلاعات کافی و دوست‌داشتن حشرات هیچ‌وقت دیر نیست. کتاب ویز، نیش، گاز یک راهنمای کامل، پر از شگفتی و داستان‌های جذاب و اغلب بسیار خنده‌دار است.» - ثور هانسون، نویسنده

«کتاب ویز، نیش، گاز بسیار جذاب است. آسوردروپ تلاش می‌کند شما نیز مانند خودش با حشرات آشنا شوید و زندگی و ساختار آن‌ها را با شکوه تمام به تصویر کشیده است.» - سم کین، نقد کتاب نیویورک تایمز

«ما در سیارهٔ حشرات زندگی می‌کنیم و آسوردروپ-تایگسون آن را در کتاب ویز، نیش، گاز با نثری شوخ و جذاب به شما ثابت می‌کند... این کتاب یک قدردانی جذاب از تمام حشرات است و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های تاریخ طبیعی شده است.» - کایرکاس ریویوز

«حشرات ـ از کفشدوزک‌ها گرفته تا حشرات بدبو ـ غنی‌ترین سرمایهٔ زمین هستند و بوم‌شناس آنه آسوردروپ-تایگسون به‌طرز شگفت‌انگیزی این را در کتاب ویز، نیش، گاز به شما ثابت می‌کند. او به آناتومی، تولیدمثل و دیگر ویژگی‌های حشرات می‌پردازد و با انبوهی از تحقیقات شما را با حشرات مختلف آشنا می‌‌کند.» - باربارا کیسر، نیچر دات کام

چرا باید کتابِ ویز، نیش، گاز را بخوانیم؟

آسوردروپ-تایگسون در این کتاب شما را با آناتومی و دنیای شگفت‌انگیز حشرات آشنا می‌کند و خاطرنشان می‌کند که این موجودات چطور نقشی حیاتی در گرده‌افشانی و زنجیرهٔ غذایی ایفا می‌کنند. او در کنار تمام این‌ها به شما از خطراتی می‌گوید که انسان‌ها با کاهش تعداد حشرات با آن‌ روبه‌رو خواهند شد.

جملات درخشانی از کتابِ ویز، نیش، گاز:

«اگر سر مرکز حسی حشرات باشد، بخش میان بدن، یعنی سینه، نیز مرکز حمل‌ونقل است. این بخش پر از ماهیچه‌هایی است که نیروی لازم برای حرکت‌ بال‌ها و پاها را تأمین می‌کنند. بد نیست بدانید که برخلاف تمام جانوران دیگری که می‌توانند پرواز کنند یا بال‌باز بروند، از جمله پرندگان، خفاش‌ها، سنجاب‌های پرنده و ماهی‌های پرنده، بال‌های حشرت دست‌ها یا پاهایی نیستند که تغییر کاربری داده و برای این منظور دگرگون شده باشند، بلکه اندام‌های حرکتی جداگانه‌ای هستند که به پاها افزوده شده‌اند. شکم که معمولاً بزرگ‌ترین بخش است، مسئولیت تولید‌مثل را به عهده دارد و بیشتر دستگاه گوارش حشره را نیز در خود جای داده است. فضولات از انتهای بدن دفع می‌شوند. البته، معمولاً. لاروهای کوچک واسپ‌گال‌زا که دوران لاروی را در گالی که گیاه دورشان می‌سازد سر می‌کنند، بی‌نهایت خوب بار آمده‌اند. آنها می‌دانند که کثیف کردن لانهٔ خودشان کار درستی نیست، و از آنجا که در آپارتمانی یک‌اتاقه بدون دست‌شویی گیر کرده‌اند، گزینهٔ دیگری پیش رو ندارند جز آنکه مدفوع را درون بدنشان نگه دارند. تنها پس از تکمیل مرحلهٔ لاروی است که لولهٔ گوارش و سورخ مخرج به هم می‌پیوندند.»

«دو نوع حشره داریم: آنهایی که طی یک رشته پوست‌اندازی به‌تدریج تغییر می‌کنند و آنهایی که در فرایند تکوین از کودکی به بزرگسالی دچار تغییر ناگهانی می‌شوند. این تغییر شکل‌ها اصطلاحاً دگردیسی نامیده می‌شوند. ظاهر حشرات نوع نخست، مثل سنجاقک‌ها، ملخ‌ها، سوسری‌ها و سن‌ها (راستهٔ نیم‌بالان)، ضمن رشد به‌تدریج تغییر می‌کند، و از این نظر کمی شبیه ما انسان‌ها هستند، جز اینکه ما مجبور نیستیم برای رشد کردن کل پوستمان را بیندازیم. مرحلهٔ کودکی این حشرات مرحلهٔ پورگی نامیده می‌شود. پوره رشد می‌کند، چند بار اسکلت خارجی‌اش را عوض می‌کند (که تعداد دفعاتش بستگی به گونهٔ حشره دارد، اما معمولاً بین سه تا هشت بار است)، و به‌تدریج به فرد بالغ‌تر شبیه‌تر می‌شود. سپس، سرانجام پوره برای آخرین‌بار پوست می‌اندازد و مجهز به بال‌هایی کارا و اندام‌های جنسی از پوست لاروی کارکرده‌اش بیرون می‌خزد. بفرمایید! حالا یک فرد بالغ شده است! حشراتِ دیگر دچار دگردیسی کامل می‌شوند، تغییری تقریباً جادویی در شکل ظاهری از کودک به بزرگسال. در دنیای انسانی ما، برای یافتن نمونه‌هایی از این نوع تغییر شکل باید به افسانه‌های پریان و داستان‌های خیالی رجوع کرد، از جمله تبدیل قورباغه‌ها به شاهزاده‌ها پس از بوسیده شدن یا تغییر شکل پروفسور منیروا مک‌گونگال به گربه. اما در مورد حشرات، علت تغییر بوسیدن یا خواندن ورد نیست.»

«حشرات ریه ندارند و برخلاف ما از طریق دهان نفس نمی‌کشند. در عوض، از طریق سوراخ‌هایی در پهلوهای بدنشان نفس می‌کشند. این سوراخ‌ها مانند نی‌های آشامیدنی از سطح بدن حشره تا اندرونش ادامه می‌یابند و در طول این مسیر منشعب می‌شوند. هوا این نی‌ها را پر می‌کند، و سپس اکسیژن از میان آنها می‌گذرد و به سلول‌های بدن می‌رسد. این به معنای آن است که حشرات برای انتقال اکسیژن به سوراخ‌سنبه‌های بدنشان نیازی به استفاده از خون ندارند. اما با این حال، هنوز برای انتقال مواد غذایی و هورمون‌ها به سلول‌ها و خالی‌کردن آنها از مواد زائد به نوعی خون نیاز دارند که همولنف نامیده می‌شود. از آنجا که خون حشره اکسیژن حمل نمی‌کند، نیازی هم به آن مادهٔ سرخ آهن‌دار ندارند که خون ما پستانداران را سرخ می‌کند. درنتیجه، خون حشره بی‌رنگ، زرد یا سبز است. به همین دلیل است که وقتی در یک عصر داغ و شرجی تابستان رانندگی می‌کنید، شیشهٔ جلوی ماشین شما در پایان شبیه صحنه‌ای از یک داستان جنایی خشن نمی‌شود بلکه در عوض از شتک‌هایی به رنگ زرد مایل به سبز پوشیده می‌شود. حشرات سرخ‌رنگ و سیاه‌رگ ندارند، بلکه در عوض خونشان در میان اندام‌های بدنشان، تا درون پاها، و در میان بال‌ها آزادانه جریان دارد. برای آنکه کمی گردش هم داشته باشد، نوعی قلب هم وجود دارد: یک لولهٔ دراز در امتداد پشت بدن با ماهیچه‌ها و منافذی در پهلو و در جلو.»

در کتابِ ویز، نیش، گاز چه می‌‌خوانیم؟

حشرات تقریباً نیمی از قلمرو حیوانات در زمین را اشغال کرده‌اند. آن‌ها همه جا زندگی می‌کنند ـ در اعماق غارها، در ارتفاعات هیمالیا، داخل کامپیوترها، در چشمه‌های آب گرم و حتی در گوش‌‌ها و سوراخ بینی موجودات بزرگ‌تر! ما در کره زمین حشراتی داریم که گوش‌هایشان روی زانوهایشان است و زبانشان را می‌توانید زیر پایشان پیدا کنید. بسیاری از ما فکر می‌کنیم زندگی بدون حشرات مزاحم بسیار بهتر و راحت‌تر می‌شد اما درواقع زندگی بدون آن‌ها غیرممکن خواهد بود. حالا این سؤال پیش می‌آید که ما واقعاً چقدر در مورد حشرات اطلاعات داریم؟‌ برای مثال می‌دانیم که بدون زنبور عسل، عسلی در کار نخواهد بود اما بسیاری نمی‌دانند که بدون وجود زنبورها، گل‌های شکلات و درخت کاکائو هم نداشتیم و واقعیت این است که آن‌وقت شکلات هم نداشتیم. واقعیت این است که چند گونه از حشرات  بودند که باعث توسعهٔ آنتی‌بیوتیک شده‌اند. حشرات، گیاهان و حیوانات مرده را به خاک تبدیل می‌کنند. آن‌ها بر روی گل‌ها گرده افشانی می‌کنند و محصولات مورد نیازمان را در اختیارمان قرار می‌دهند. آن‌ها غذای دیگر حیوانات مانند پرندگان و خفاش‌های را فراهم می‌کنند و ارگانیسم‌هایی که برای انسان مضر هستند را کنترل می‌کنند! بله، با مطالعهٔ کتابِ ویز، نیش، گاز متوجه می‌‌شوید که زندگی ما این‌گونه به این موجوداتِ کوچک وابسته است. کتابِ ویز، نیش، گاز یک دورهٔ آموزشی فشرده دربارهٔ ساختار حشرات است. با کمک این راهنمای سرگرم‌کننده و توانمند اطلاعات کافی دربارهٔ دنیای حشرات به‌دست خواهید آورد و متوجه خواهید شد که تنوع در بین حشرات بیش از آن چیزی است که تصور می‌کردید و هر چه بیشتر در مورد حشرات بیاموزید، آن‌ها برای‌تان جذاب‌تر می‌شوند.

فهرست مطالبِ کتابِ ویز، نیش، گاز

یادداشت مترجم
دربارهٔ نویسنده و کتاب
پیش‌گفتار
مقدمه
۱. موجودات کوچک، طرح هوشمندانه
۲. سکس شش‌پا
۳. بخور یا خورده‌شو
۴. حشرات و گیاهان
۵. زنبورهای پرکار، ملخ‌های خوش‌طعم
۶. چرخهٔ زندگی و مرگ
۷. از ابریشم تا لاک
۸. منجیان، پیشگامان و برندگان نوبل
۹. ما و حشرات
پس‌گفتار
برای مطالعهٔ بیشتر
منابع 
نمایه

اگر از خواندن کتابِ ویز، نیش، گاز لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب پنجه‌مخملی‌ها اثر فیونا سان کوئیست و مل سان کوئیست متخصصان مشهور گربه‌سانان است. آن‌ها در این کتاب همه‌چیز را دربارهٔ گربه‌سانان یا به‌عبارتی پنجه مخملی‌ها نوشته‌اند و با ترکیب علم، مشاهدات رفتاری و تصاویر خیره‌کنندهٔ گربه‌سانان، شما را با دنیای این حیوانات شگفت‌انگیز آشنا می‌کنند.

• کتاب فلسفهٔ پرندگان اثر فیلیپ دوبوآ پرنده‌شناس و فیلسوف است. او که تمام عمرش را به تماشای پرندگان گذرانده، در این کتاب از بیست و دو درسی می‌گوید که از پرندگان آموخته است و معتقد است اگر در زندگی پرندگان تأمل کنید نکات ارزشمند و زیادی را خواهید آموخت.

دربارۀ آنه آسوردروپ-تایگسون‌: بوم‌شناس نروژی

ویز نیش گاز

آنه آسوردروپ-تایگسون در سال 1966 به‌دنیا آمد. او در دانشگاه جورجیا و اسلو به تحصیل پرداخته و هم‌اکنون استاد زیست‌شناسی حفاظتی، محقق و مدرس مدیریت طبیعت و بوم‌شناس حشرات و تنوع زیستی جنگلی است. او نویسندهٔ پرفروش کتابِ «حشرات فوق‌العاده» است که در سال 2018 منتشر شد، کتابی غیرداستانی در مورد اینکه چرا باید همهٔ حشرات را دوست داشته باشیم. این کتاب به 20 زبان ترجمه شده است. او همچنین استاد زیست‌شناسی حفاظتی دانشگاه علوم زیستی نروژ است و تاکنون بیش از پنج کتاب دربارهٔ حشرات و طبیعت نوشته است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی